Ir al contenido principal

Fado menor (Lisboniana nº 1)

Una nit de finals d'hivern com aquesta, a les quatre de la matinada. Praça do Comerço, deserta i silenciosa a aquella hora intempestiva, com s’acostuma a dir. D'improvís, de les ombres que coven les arcades triomfals de l'Arco, apareix, com un mal son, un ésser extraviat que, tentinejant, s'acosta indefectiblement a la marquesina on espero jo, dempeus, l'autocarro nocturn. Amb el seu cos rabassut i informe, l'atrotinada caçadora de cuir ajustada al voluminós tors, els cabells llargs i despentinats i la cara curulla de rues, fa l'aspecte d'un mariner encallat a terra, un alter ego embriac i brutal de Bruno Ganz a la pel·lícula aquella de Tanner que em transporta, passat els anys, a aquella Lisboa inoblidable i canalla. 

La cosa aquella s'atura a un metre de mi i comença el seu discurs, barbollant un enfilall de mots incomprensibles, una lletania de sons eslaus. En els ulls espurnejants, s'hi insinua l'amenaça d’un mar calm i insondable. Amb la mateixa sobtadesa amb què s'ha manifestat, l'ésser enfonya la mà enorme i aparentment balba dins la butxaca de la caçadora i n'extreu un objecte desconegut. En percebre jo el resplendor metàl·lic entre els dits com sogues, faig un bot enrere, com un cérvol atemorit. Llavors l'home sembla sorprès, i després de proferir una ganyota burlesca, pronuncia clarament la paraula tabaco mentre em mostra el que sembla ser un encenedor a la indecisa claror dels fanals de la praça.

No vaig pensar en Pessoa, ni li vaig indicar la Tabacaria més propera, sinó que, més pragmàtic, vaig enviar-lo directament ao caralho amb bon accent portuguès,  malgrat la tremolor ostensible en la veu i els genolls i vaig partir d'allà cames-ajudau-me. El ressò de les seves rialles de tità i de les meves pròpies passes apressades m'acompanyen durant el principi de l'escapada. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Refotografies guguelianes III - Calçada da Bica Pequena

Refotografies guguelianes I - Santa Catarina (Adamastor)

Amália Rodrigues, la magdalena de Proust y la saudade (16/10/2015)

Amália Rodrigues, la magdalena de Proust y la saudade (16/10/2015) Cuando me da por pensar en Lisboa, en el tiempo que pasé ahí como estudiante Erasmus - y en estas primeras semanas de otoño lo hago muy a menudo, quizá porque estos días se cumplen dieciséis años desde mi llegada ahí - lo primero que me viene a la mente son los primeros versos de un fado, junto al agudo punteo de la guitarra portuguesa que los acompaña. ¿O será quizá que antes que el recuerdo, la canción surge véte a saber de dónde y el efecto creado por la conjunción de melodía y letra actúa de manera análoga al contacto de la magdalena mojada en té caliente en el paladar en las famosas líneas de Marcel Proust y levanta de las profundidades de la caverna - lapa en portugués - de la memoria el complejo andamiaje del recuerdo? Sea como fuere, este fado del que hablo es Maria Lisboa, que empieza con estos conocidos versos: É varina, usa chinela,  tem movimentos de gata; na canastra, a caravela, no coração, a f